Samodzielna organizacja urlopu z całą pewnością nie należy do zadań łatwych. W Internecie znajdziemy bogatą ofertę noclegową, ale o szybki i właściwy wybór niestety trudno. Jednym z największych problemów okazuje się skomplikowane nazewnictwo obiektów hotelarskich, a także oznaczenia, które określają standard poszczególnych ośrodków. Jak się okazuje, niedozwolone jest stosowanie w przypadku obiektów hotelarskich takich nazw, jak: pensjonacik, czy hoteli, ponieważ mogą one wprowadzić klientów w błąd. Takie zdrobniałe sformułowania nie zastąpią wszystkich wytycznych, jakie w tym przypadku muszą spełnić obiekty hotelarskie. Klienci bardzo często myślą, że stosowanie zamiennych nazw niczym się nie różni i w efekcie oczekują standardów takich, jakie panują w hotelach, czy pensjonatach.

Na co więc powinniśmy zwracać uwagę podczas wyboru odpowiedniego miejsca wypoczynkowego? Na samym początku należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że inne oznaczenia standardu obiektów hotelarskich panują w naszym kraju, a jeszcze inne za granicą. W związku z tym trzygwiazdkowy hotel w jednym kraju może tak naprawdę odpowiadać jednogwiazdkowemu hotelowi w innym państwie.

W Polsce funkcjonują dwa rodzaje oznaczeń. Od jednej do pięciu gwiazdek przyznaje się hotelom, motelom oraz pensjonatom, które spełniają określone standardy. Z kolei kempingi lub pola biwakowe mogą posiadać od jednej do czterech gwiazdek. Schroniska oraz domy wycieczkowe oznaczane są natomiast cyframi rzymskimi, od I do III. Kategoryzacji obiektów hotelarskich dokonuje marszałek województwa, który sprawdza, czy dany obiekt stosuje się do obowiązujących standardów.

W zależności od liczby gwiazdek przydzielonych danemu obiektowi hotelarskiemu, spodziewać się można różnych standardów. Hotele oraz motele, które posiadają trzy, cztery lub pięć gwiazdek mają łazienki usytuowane w każdym pokoju. Hotele, które posiadają cztery i pięć gwiazdek posiadają strzeżony parking, podziemny garaż lub podziemne miejsce parkingowe. Niekiedy ilość przyznanych gwiazdek sugeruje powierzchnię pokoi, a także ich wyposażenie.

Jeżeli samodzielnie rezerwujemy obiekt hotelarski i okazuje się, że odbiega on od zapewnień właściciela, mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a nawet odstąpić od umowy. Powinniśmy także poinformować właściciela o wszelkich nieprawidłowościach, jakie zauważymy w obiekcie hotelarskim, a właściciel zobowiązany jest wówczas do usunięcia wszystkich usterek. 

 

 

Warto przeczytać