Tajlandia w swojej ofercie turystycznej posiada wiele wspaniałych zabytków, które w większości są dostępne dla odwiedzających. To właśnie starożytne budowle lub ich ruiny stanowią jeden z głównych powodów, dla których podróżnicy z zachodu tak tłumnie odwiedzają ten kraj. Jakie są najbardziej znane zabytki Tajlandii? Co je wyróżnia na tle innych? Których miejsc nie można odpuścić na swojej liście „must see”?

Mosty Bangkoku

Istnieje spora grupa turystów, których interesują mosty. Zabytkowe mosty to prawdziwe arcydzieła architektury wzbudzające zachwyt i podziw. Które mosty w stolicy Tajlandii są najbardziej znane? Pierwszy z nich to Chang Rong Si, znajdujący się w pobliżu siedziby Ministerstwa Obrony Tajlandii – został zbudowany właśnie dzięki pieniądzom przekazanym przez pierwszego ministra ds. wewnętrznych, Damronga Rajanubharba. Chang Rong Si wzniesiono w 1910 roku, a jego nazwa w dosłownym tłumaczeniu oznacza: „chang” – słonia (konstrukcja była w stanie udźwignąć największego ssaka na Ziemi), natomiast „rong si” – tartak lub młyn ryżowy (prawdopodobnie taki obiekt znajdował się w pobliżu mostu). Tzw. „mosty słoniowe” były rozpowszechnione na początku XX wieku w Tajlandii, jednak ten wyróżniało zdobienie – na obu jego końcach umieszczono głowy psów, które symbolizują chiński rok księżycowy, czyli w tym wypadku rok wzniesienia mostu.
Drugim mostem jest Most Chalerm Panthu 53 nad kanałem Sathorn, który należy do tzw. „mostów urodzinowych” króla Chulalongkorna. Mostów wybudowanych w celu uczczenia urodzin głowy państwa było w sumie 17. Właściwie to król sam sprezentował sobie wszystkie mosty, kiedy w urodziny w 1894 przekazał tyle pieniędzy ile wynosił jego wiek w dniach (dodatkowo pomnożonych przez 0,25 baht). W 1894 roku Chulangkorn skończył 41 lat, więc jego datek wyniósł 3743 baht. Pierwszy most nosił nazwę Chalerm 42. Tradycja przekazywania pieniędzy na „mosty urodzinowe” trwała przez kolejne 16 lat, w ciągu których wzniesiono również najsławniejszy most, czyli Chalerm 53 (jak łatwo się domyślić, numer oznaczał aktualny wiek króla). Co ciekawe, obecnie most skrywa się w cieniu wielkiej metropolii i łatwo go przeoczyć, ponieważ przez ostatnie sto lat Bangkok znacznie urósł. Ze szczegółową mapą bez problemu dotrze się na most i na chwilę przeniesie w czasie.

Kanały w Bangkoku

Bangkok został zbudowany wokół dorzecza Chao Phraya. Ta rzeka była głównym odniesieniem do zaplanowania całego miasta – w dolnym biegu powstały keje i magazyny, w których trzymano towary przeznaczone na handel. Na rzece nieustannie odbywał się rozładunek i załadunek statków, a na skraju stały niewielkie domki kryte strzechą. Nad pierwszymi brukowanymi ulicami w stolicy zaczęto pracować przed 1900 rokiem, a już 8 lat później pojawiły się na nich samochody. W starym mieście wybudowano lub odnowiono stare kanały. Wyspa Ratanakosin była centralną częścią stolicy ze względu na to, że znajdował się tam Wielki Pałac i inne budynki administracyjne. Na terenie starego miasta wykopano trzy główne kanały, które łączyły się ze sobą w strategicznych punktach, a większość z nich powstała z inicjatywy króla Ramy I. Jednym z najstarszych jest Khlong Rong Mai (kanał fabryki jedwabiu), który w 1900 roku przemianowano na Khlong Lod (kanał słomianego kapelusza). Drugi kanał nosił nazwę Khlong Rob Krung (kanał pierścieni), ponieważ składał się z dwóch części. Trzeci z nich powstał najpóźniej i został nazwany „miejskim szczęściem”.

 

Warto przeczytać